Flower World - Mundo Florido, vol. 1

Music Archaeology of the Americas - Arqueomusicología de las Américas

Ancient Pututus Contextualized: Integrative Archaeoacoustics at Chavín de Huántar, Peru

Miriam A. Kolar, with John W. Rick, Perry R. Cook, and Jonathan S. Abel

This study of ancient sound-producing instruments within a comprehensive archaeoacoustic investigation is greatly enhanced by an integrative methodology that explores interrelationships among instrumental and environmental acoustic dynamics, and considers their auditory perceptual implications. The 3000-year-old Andean Formative Period ceremonial center at Chavín de Huántar presents both Strombus galeatus marine shell horns known as pututus and wellpreserved architecture, whose acoustics can be tested, measured, and computationally modeled. Comparative acoustic measurements of site instruments and architecture, further informed by on-site psychoacoustic experimentation, provide information about the auditory environment experienced by ritual participants in ancient Chavín. We present findings that demonstrate an architectural acoustic mechanism specifically linking the Chavín pututus to the area of the Lanzón Gallery and Circular Plaza, focal in this reputed oracle center. We propose a sounding oracle, and how it could be given voice.

El presente estudio sobre instrumentos sonoros antiguos, llevado a cabo en el marco de una investigación arqueoacústica comprensiva, se beneficia de una metodología íntegra que explora las interrelaciones entre las dinámicas acústicas instrumentales y ambientales y sus implicaciones auditivas. El centro ceremonial de Chavín de Huántar, Perú, un sitio arqueológico del Periodo Formativo, con una antigüedad de aproximadamente 3000 años, presenta tanto cuernos de caracoles marinos, Strombus galeatus, denominadas pututus, como también una arquitectura bien preservada, dos hechos que permiten realizar pruebas y mediciones y desarrollar modelos computacionales. Medidas acústicas comparativas, completadas por la experimentación psicoacústica, proveen datos sobre el ambiente auditivo experimentado por quienes participaban en los rituales del antiguo Chavín. Nuestros resultados demuestran un mecanismo acústico-arquitectónico que relaciona los pututus de Chavín con el área de la Galería del Lanzón y la Plaza Circular, punto neurálgico de este centro considerado como un sitio de oráculo. Planteamos la idea que se trataba de un oráculo sonoro, y mostramos cómo éste posiblemente llegó a tener voz.

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