Flower World - Mundo Florido, vol. 2

Music Archaeology of the Americas - Arqueomusicología de las Américas

The Voladores Dance: Traces of the Past for the Interpretation of the Present

Grazia Tuzi

This essay reflects on the common research fields of music archaeology and ethnomusicology. Starting from a case study on the Voladores dance it tries to show on the one hand how colonial sources of supposedly pre-Hispanic cultural practices help us to interpret indigenous dance and music traditions of today. On the other hand it discusses how in the last few decades contemporary Nahua communities of the Sierra Norte de Puebla, Mexico have converted the Voladores dance into an effective instrument of political claims and identity politics. Indigenous and other social agents involved in this process of identity construction recognize the pre-Hispanic past as instrumental in the interpretation and affirmation of the symbols of contemporary Nahua dance and music culture. Thus they consider the numerous references to the Voladoresdance in written and pictorial documents of the colonial period supportive of their thesis of a historical continuity, providing traces of memory which link the present to the past and legitimate today’s indigenous culture. For this reason the Voladores dance represents a paradigmatic example of the reworking of Nahua identity; at the same time it offers an opportunity to reflect upon the points of convergence between the different musicological disciplines.

Mediante un estudio sobre la Danza de los Voladores reflexionamos sobre los terrenos de investigación compartidos por la arqueomusicología y la etnomusicología. Por un lado mostramos cómo las fuentes escritas y pictóricas coloniales nos ayudan a interpretar el presente; por otro lado discutimos cómo las comunidades nahuas de la Sierra Norte de Puebla en México han convertido en las últimas décadas la Danza de los Voladores en un instrumento eficaz de reivindicación política y afirmación identitaria. Es sobre todo en el pasado prehispánico donde los actores indígenas y demás participantes en este proceso hallan los elementos para interpretar y afirmar los símbolos de la cultura danzaria y musical nahua contemporánea. Las numerosas referencias a representaciones de la Danza de los Voladores contenidas en las crónicas coloniales apoyan su tesis de una continuidad histórica, dado que ofrecen retazos de memoria que enraízan el presente en el pasado y sirven como legitimación de la cultura indígena actual. En tal sentido, la Danza de los Voladores representa un ejemplo paradigmático para analizar esta reelaboración de la identidad nahua; al mismo tiempo lleva a reflexionar sobre los puntos de convergencia entre las distintas ramas musicológicas.

22,00 EUR