Flower World - Mundo Florido, vol. 6

Music Archaeology of the Americas - Arqueomusicología de las Américas

Situating Inca Sonics: Experimental Music Archaeology at Huánuco Pampa, Peru

Miriam A. Kolar

Site-contextualized, emplaced experimental music archaeology tests and demonstrates the interactive potentials of sound production in archaeological architecture and environmental settings. Our acoustical survey at the Inca site, Huánuco Pampa, Peru situated the performance of archaeologically appropriate sound-producing instruments on and around its large central platform or “ushnu/ushno”. We used a systematic comparison of different sound producers in an archaeoacoustical exploration of Inca sonic communication, administrative architecture, and musical performance. Beyond characterizing interdynamics of instruments and settings that influence performance practice and reception, empirical knowledge can inform interpretation of historical accounts contributing to Inca archaeology. This article details an acoustical analysis of musical performance and platform-top sonic affordances at Huánuco Pampa, drawing into conversation relevant texts from across disciplines, including discourse on soundscape, archaeological entanglement, ethnomusicology, and Inca studies. In addition to contributing acoustical methodologies to ethnoarchaeomusicology, we pose our research as work towards a new form of “performative soundscape science” that explores the multi-relational interdependencies of sonic performance by emplaced sound makers.

Estudios de arqueomusicología experimental realizados in situ evalúan y demuestran el potencial interactivo de la producción sonora en estructuras arquitectónicas arqueológicas y el medio ambiente. En nuestro estudio acústico en el sitio incaico Huánuco Pampa (Perú) la ejecución de instrumentos sonoros considerados arqueológicamente apropiados se llevó a cabo encima y alrededor de su gran plataforma central (“ushnu/ushno”). Para explorar la arqueoacústica de la comunicación sonora, la arquitectura administrativa y la ejecución musical incaicas hicimos una comparación sistemática entre distintos productores sonoros. Más allá de la caracterización de la dinámica entre los instrumentos y el entorno, que in uye sobre la ejecución y recepción sonoras, los conocimientos empíricos pueden inspirar la interpretación de fuentes históricas y también así contribuir a la arqueología incaica. En el presente artículo pormenorizamos el análisis acústico de la ejecución musical en, y las potenciales acústicas de la parte superior de la plataforma central de Huánuco Pampa, entablando una conversación con textos pertinentes de varias disciplinas, entre ellos discursos sobre el paisaje sonoro, el enlazamiento arqueológico, la etnomusicología y los estudios incaicos. Además de contribuir metodologías acústicas para la etno-arqueomusicología, planteamos nuestro modelo de investigación como un paso hacia una forma novedosa de una “ciencia del paisaje sonoro performativo” que se propone explorar las interdependencias multirelacionales entre los creadores de sonidos y sus entornos.

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(incl. 5,00% VAT)