Flower World - Mundo Florido, vol. 1

Music Archaeology of the Americas - Arqueomusicología de las Américas

Inca Songwork, 1525

Gary Tomlinson

An eyewitness Spanish account of a festival in Cuzco led by Manco Inca, unique in its length, detail, and proximity to pre-Hispanic practice, suggests many things that students of Inca culture might expect: that the festival was organized so as to embody and enact the complexities of Cuzco’s sacro-political social order, that it was carefully located so as to mark important sacred sites or huacas, that it involved centrally the celebration of the sun, and more. At the same time, the account suggests other less predictable things, especially involving Inca conceptions of the powers of sung, danced taki. Analysis of the account defamiliarizes the workings of this taki and clarifies its connection to the Inca sacred imaginary, at the same time constellating it anew among the aims and processes of Inca expressive culture of all sorts: graphic, plastic, and linguistic.

El relato que redactó un testigo ocular español de un festival en Cuzco dirigido por Manco Inca, único en su extensión, detalle y proximidad a las prácticas prehispánicas, sugiere muchas cosas que estudiosos de la cultura inca pueden esperar: que el festival fue organizado de tal manera que incorporase y representase las complejidades del orden social sacro-político de Cuzco; que fue ubicado cuidadosamente con el objetivo de marcar los importantes sitios sagrados o huacas; que la celebración del sol jugó un papel central en él; entre otras. Al mismo tiempo, aquel testimonio sugiere cosas menos predecibles, en particular referente a ciertos conceptos inca del poder del taki cantado y bailado. Su análisis defamiliariza el funcionamiento del taki y aclara su relación con el imaginario sagrado inca. Asimismo, lo re-ubica entre los objetivos y procesos de la cultura expresiva inca de cualquier tipo: gráfico, plástico y lingüístico.

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